BAETEN ON TOUR

Wijnhandel Baeten Vinopolis uit Maaseik doorkruist vanaf 8 november heel het land met een tourbus om het personeel van hun horecaklanten op te leiden. Zij krijgen een wijn- en verkoopsopleiding op maat van hun horecazaak. “We zien heel vaak dat horecapersoneel weinig tot geen kennis heeft van wat ze aan hun klanten serveren, laat staan hoe ze dit moeten verkopen. Hierdoor loopt de eigenaar inkomsten mis”, legt Michèle Baeten uit, mede-zaakvoerder van Baeten Vinopolis. Gedurende drie weken ontvangen ze meer dan 50 horecaklanten in hun tourbus voor deze unieke ervaring.

“Naast kennis, is het geven van passie & beleving rondom wijn een zeer belangrijke factor. Mensen gaan namelijk niet enkel op restaurant om hun honger te stillen, ze zijn op zoek naar een totaalbeleving, een ultiem gevoel van genieten en verwend worden” zegt Michèle Baeten. “In onze tourbus staat deze totaalbeleving centraal, zodat het horecapersoneel de meerwaarde hiervan zelf kan ervaren en doorgeven aan hun klanten. Tezamen met de kennis die we hen bijbrengen, zal dit bijdragen aan een hogere wijnomzet voor de eigenaar van de horecazaak” aldus Michèle Baeten.

Enquête van een stagiaire

Het idee kwam er naar aanleiding van een tevredenheidsenquête opgesteld door een marketingstagiaire. “De resultaten gaven weer dat onze horecaklanten vandaag de dag naar meer op zoek zijn dan enkel ‘koude verkoop’. Ze zijn op zoek naar een wijnhandel die meedenkt met hun zaak, die hen een aanbod op maat kan geven”, zegt Mandy Vandenbruaene, intussen volwaardig lid van het Baeten-team. Als dynamische wijnhandel hebben  Michèle Baeten (beide zaakvoerders, alsook broer en zus) hier onmiddellijk op ingespeeld.

Uniek project

Hiermee was het project “Baeten on tour“ geboren. Met de tourbus verplaatsen zij zich rechtstreeks naar de horecaklant om vervolgens het personeel gratis op te leiden in de bus. Hierdoor is het tijdsverlies voor de horecazaak minimaal en de opbrengst voor de horecazaak maximaal. Hiermee brengen ze klantenservice naar een nieuw en ander niveau.

Deelnemer

“Wij kijken enorm uit naar het bezoek van de Baeten Tourbus, omdat we ons volledig herkennen in de vaststelling van Baeten Vinopolis. Horecapersoneel heeft inderdaad vaak niet voldoende kennis en/of affiniteit met wijn om dit op de juiste manier voor te stellen aan de klant. Ik kan me voorstellen dat we hierdoor als eigenaar wel wat inkomsten mislopen. Daarenboven is dit project niet enkel nuttig voor ons als horecabazen, maar ook voor het personeel is dit enorm leerrijk, motiverend en gewoon leuk. Zulke innoverende projecten kunnen we alleen maar toejuichen”, vertelt Dimitri Beckers, eigenaar van oa. The Century, Hassotel, CORDA.BAR.

Éénmalig initiatief

“Oorspronkelijk is dit project het leven in geroepen als een éénmalig initiatief. Aangezien het meteen positief onthaald werd, overwegen we om na dit project de optie te bekijken om dit aanbod permanent aan te bieden aan onze klanten”, aldus Baeten.

Deel dit artikel